בזמנים עברו, מי שרצה להקים בית לא היה זקוק להרבה יותר מכמה אלמנטים זמינים, חלקם הגדול בחינם. קרקע, חימר, עץ. בתים פשוטים תוכננו והוקמו במהירות, על פי ידע שהצטבר בקהילה המקומית ולעתים קרובות בעזרתה. לפעמים לבד וגם אז, זו לא הייתה משימה מסובכת מדי. בקתה הצטרפה לבית שהצטרף למחסן וכן הלאה, בהתרחבות טבעית. ללא תכנון מסודר ומרכזי. משפחות התרחבו ודורות חדשים בנו מסביב. אך כיום, בעולם המערבי מודרני, הגישה שונה מהותית. ישנו הכרח על פי חוק, לתכנן בהתאם לשורת תקנות ארוכה ולקבל אישור לפני שבונים. החל מרמת המבנה הבודד ועד לתכנון ערים ואפילו אזורים. אז מחד, החופש אכן הצטמצם. אך מאידך, לתכנון המסודר והרשמי יש יתרונות רבים. במאמר שלפניכם, נרחיב מעט על התפיסה של תכנון ערים והשלכותיה השונות. כמו כן, נציג את המקצוע המיוחד אשר מיישם זאת בשטח. מקצוע שמכונה מתכנן ערים ואזורים.
תכנון ערים במבט רחב
בקונטקסט רחב, תכנון ערים הוא חלק מרמות אפשריות שונות, של תכנון הפיתוח באזור מסוים. האובייקט לתכנון הוא ברמה של אזורים וערים. מתחת לרמה זו, נוכל לראות אלמנטים קטנים יותר ויותר, בהם שכונות, בניינים ספציפיים, בתים בבניין או בתים צמודי קרקע. כמו כן, ישנו היבט שמכונה בשם "תכנון שימושי קרקע". לסוגי אזורים שונים, יהיו מאפיינים מיוחדים משלהם. כגון קיבוצים ומושבים, אזורי תעשייה, שטחי חקלאות ועוד. התכנון עשוי להיות תכנון מהיסוד של עיר חדשה. עם זאת, המצב האופייני יותר, הוא של תכנונים שונים לפיתוח עיר קיימת או מסביב לה. ישנו גם היבט, של פתרון אתגרים שונים שנוצרו עם הזמן בעיר קיימת. בכל אופן, תחום תכנון הערים בכללו, איננו רק עיסוק בתכנון טכני. מה עוד הוא כולל?
תכנון עירוני – לא רק מבנים
למעשה, תכנון עירוני עוסק לא רק במבנים. במובן הרחב ביותר, שמתואר לעתים כתכנון מערכתי, הוא עשוי להתייחס להיבטים רבים שמעבר לאדריכלות נטו. כגון היבטי פיתוח כלכלי וחברתי. זאת, מאחר שתכנון ערים אינו יכול שלא להשפיע על הסביבה והאוכלוסייה, בדרכים רבות ומגוונות. לכן, מוטב להיות מודעים לכך מראש ולקחת זאת בחשבון. לאור זאת, השלכות המשנה האלה נחקרות לאורך השנים. מוצגים ונבחנים רעיונות שונים בהקשר זה וכן הלאה. מדובר למשל, על היבטים כגון:
- תחבורה – תחבורה היא כמובן אלמנט מרכזי וחיוני בחיים המודרניים. זהו גם תחום דינאמי ומשתנה, עם התפתחויות שלא תמיד ניתן לצפות מראש. למשל השימוש המתרחב באופניים, אופניים וקורקינטים חשמליים וכן מעבר לרכבים פחות מזהמים. חלק מהשינויים מסוג זה, משמעותיים מאוד לגבי מערכת הכבישים והשבילים. כאשר הם מתרחשים בעיר צפופה, זהו אתגר של ממש מבחינת עדכון התכנונים.
- תברואה – באזור שבו נמצאים אנשים רבים, לשם מגורים או עבודה, גם סיכוני בריאות שונים עלולים להיווצר ולהתפשט במהירות. בהקשר תכנון ערים, הדבר מתבטא למשל במערכת הביוב המודרנית, שהיא יעילה ובטוחה בהרבה ביחס למה שהיה מקובל בעבר. כך גם לגבי מערכות טיהור והעברת מי השתייה לבתי המגורים או שיטות פינוי האשפה הקיימות.
- השפעה על הסביבה – ישנן גם השפעות על הסביבה, שהן מעבר להיבט הבריאותי. למשל החום הרב שאוגרים ופולטים כבישי האספלט או זיהום האוויר עקב עומס של רכבים מזהמים.
- פשיעה – מה הקשר, בין פשיעה לבין תכנון ערים? כמה נקודות להמחשה ולמחשבה: פושעים לא מחבבים אור – זה מפריע לעבודתם. סביבה עירונית מכוערת ומוזנחת, היא הרקע הקלאסי להתפתחות "שכונות פשע". ובכלל, יש גורמים רבים בתכנון טוב, אשר עשויים להפוך את הסביבה לפחות נוחה לפשיעה, מבלי לפגוע ברווחת התושבים עצמם: תכנון שמשפר את היכולת לראות את הנעשה במקומות מועדים לפורענות, הוספת "עיניים" בשטח באמצעות תכנון שמעודד שימוש באופניים ובהליכה ועוד.
תכנון ערים ואזורים – יורדים לשטח
גם בהיבט המעשי של תכנון הערים, רואים רמות שונות של תכנון. ברמה הארצית ישנה תכנית מתאר ארצית (תמ"א). ברמות פחות רחבות, מדובר על תכניות מתאר מחוזיות ותכניות מתאר מקומיות. תב"ע היא תכנית בניין עיר. בהתאם לכך, גם אדריכלים אשר תכנון ערים ואזורים הוא אחד מהשירותים שהם מציעים, עשויים לעסוק בפועל ברמות שונות של ייעוץ ותכנון. יותר ב"מאקרו" או יותר בכיוון ה"מיקרו" העירוני. הערכת שמאי לדירה היא דוגמה לשרות משלים, שהוא נקודתי מאוד בקונטקסט של תכנון ערים.
מתכנני ערים כמקצוע
מתכנני ערים עוברים הכשרה אקדמית בנושא זה, אם כי אין לגבי המקצוע היבט של רישוי. נדרש תואר ראשון עבור הכשרת תכנון ערים, אך לא בהכרח באדריכלות. בעבר, מי שהיו מופקדים על תפקידים דומים היו אדריכלים. כך שמתכנן ערים הוא עדיין מקצוע יחסית חדש ומתפתח. הרמות השונות של מיקוד בתחום זה, אותן הזכרנו בהתחלה, מתבטאות גם באופני ההעסקה של מתכנני ערים. מחד, הם עשויים לספק שירותי ייעוץ ותכנון עבור יזמים ואנשים פרטיים. מאידך, הם עשויים לספק שירותים כאלה למועצה אזורית או אפילו לממשלה.